De deurbel opgelicht

Als gadget-fan was ik al een tijdje aan het loeren naar een nieuwe deurbel. De huidige is prima hoor, maar geeft alleen geluid. Er zijn deurbellen die ook beeld geven zodat je kunt zien wie voor de deur staat, dat leek mij dus wel wat. Alleen die prijzen hè, duur dus!
Ik had een Ring Doorbell 2 op het oog en zag op een gegeven moment op Marktplaats een aanbieding via een bedrijf in Alkmaar, Mi-Mejo Verkoop heten ze en al een jaar of tweeënhalf actief op Marktplaats.
Aangezien ik al een keer pootje ben gelicht door een Marktplaatsverkoper ben ik wel een stuk voorzichtiger geworden, dus eerst maar eens even gegoogeld naar dit bedrijf. Geen vuiltje aan de lucht, het bedrijf staat netjes vermeld op diverse bedrijven sites met Kamer van Koophandel nummer en ook op de site van de Politie was er geen melding te zien.

Dus ik kon er met een gerust hart een berichtje aan wagen en een bod doen. Al rap reageerde de verkoper onder de naam Ed Groot en mijn bod werd geaccepteerd, wel met de vermelding dat het alleen verstuurd kon worden, niet afgehaald. Na uitwisselen van zijn bankrekeningnummer en mijn adres kon de deal worden gesloten. Vóórdat ik het geld overmaakte eerst zijn telefoonnummer èn bankrekening op de Politiesite gecheckt, geen melding. Als een bedrijf al zo’n tijd op Marktplaats actief is en geen enkele negatieve melding te vinden is dan leek het mij wel betrouwbaar.

Er werd netjes gemeld dat de betaling binnen was en het pakketje zou donderdags worden verstuurd. Normaliter zou het dan vrijdag bij huize Mossinkoff  bezorgd moeten worden. Het werd vrijdag, geen pakket. Het werd zaterdag, geen pakket.
Mhhh, meneer Groot maar eens een bericht sturen dat het nog niet binnen was. “Het gebeurt vaker dat het over weekeinde heen gaat” was zijn reactie. Er zat niets anders op dan te wachten tot dinsdag want op maandag wordt er sowieso al niets bezorgd.

Het werd dinsdag en ook nog woensdag, niets, niks geen pakketje. De beste Ed maar weer eens een berichtje gestuurd met de vraag hoe en wat: “Nou ja zeg” reageerde hij “dan hebben ze het pakketje gejat, daar ben ik lekker mee, probeer je eerlijk een bedrijf te runnen krijg je dit! Ik moet dan maar een tweede opsturen naar je, of wil je je geld terug?”
Naïef als ik was (of hebberig) gaf  ik aan dat ik toch wel graag die bel wilde hebben, dus “stuur maar weer opnieuw op dan”. Ik had duidelijk mijn zinnen op die stomme bel gezet.
“Ik doe er wel een stikker SPOED op” gaf hij nog aan en gaf me echt de indruk te goeder trouw te zijn.

En het werd donderdag, vrijdag en weer zaterdag. Het begon me wel te irriteren maar toch eerst maar weer een bericht gestuurd. Geen antwoord. Dan maar bellen, telefoonnummer buiten gebruik, shit!
Ervanuit gaande dat ik niet helemaal van lotje getikt was nog maar eens de gegevens checken bij de Politie site. Krijg nou de hik, een “er zijn meldingen” melding bij ongeveer alle gegevens wat ik maar intikte.
Via Google kwam ik nu al snel op Klachtenkompas.nl en aldaar regende het nu ook klachten over dit bedrijf.
@@@##@@  😥  daar was ik dus mooi ingestonken, weg geld en geen bel!

Aangezien ik mijn zinnen toch op dat stomme apparaat had gezet heb ik uit pure frustratie toch zo’n Ring Doorbell 2 bij een echte winkel gekocht voor de normale retailprijs. Opgeteld met het geld wat ik via Marktplaats heb gedokt mag die vermaledijde bel wel een gouden randje hebben en goed werken. De gouden rand bleek er niet op te zitten en ook het laatste was helaas niet het geval, wat een klereding zeg. Als er iemand belt wordt er eerst via Wifi > Internet contact gemaakt met de servers van Ring. Aangezien die in verweggistan staan duurt het soms wel 15 tot 30 seconden eer het belsignaal weer terug is in ons kikkerlandje en in huize Mossinkoff in het bijzonder, als het signaal al terugkomt. De beller is dan natuurlijk allang weer vertrokken.
Dus hoppa, het hele circus weer in de doos en retour afzender en dat geld kwam snel weer terug.

Van aangifte doen had ik niet zo’n hoge pet meer van op, maar goed, als je het niet doet komt het geld op zeker nooit meer terug. Met dat idee in het achterhoofd moest het verdriet van de verloren euro’s moest even worden weg gekauwd, maar tijd heelt alle wonden.
Groot was mijn verbazing dat ik ergens in september een mail kreeg van de politie waarin stond dat de “oplichter” contact met mij wilde hebben. Er was een e-mailadres vermeld waarop ik hem kon contacten om het geschil op te lossen!
Wonderen bestaan blijkbaar en dit had ik niet verwacht. Dus heb ik hem een mail gestuurd met het bericht dat ons geschil heel simpel was op te lossen door de door mijn betaalde euro’s weer op de plek te storten waar het hoort, namelijk míjn bankrekening.
In de hierop volgende mailwisseling gaf hij nog wel aan dat er van oplichting geen sprake was en gaf wat redenen aan wat ertoe had geleid dat een en ander was gegaan zoals het was gegaan. Het zal allemaal zo zijn, geen idee.
Wat wel een feit is dat binnen de door mij gestelde termijn van 14 dagen alles was teruggestort. Eind goed al goed, al heb ik nog steeds niet zo’n hippe bel, dat dan weer niet…..

Getagd . Bladwijzer de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *