UWV, je bent er lekker mee

Het is weer zover, we hebben weer eens met het UWV te maken. Dit keer met betrekking tot een uitkeringsverklaring ten bate van een hypotheek. De aanvraag was zomaar simpel via de telefoon, maar kon wel 3 werkdagen duren. Maar de volgende dag stond de verklaring reeds in mijn documenten mapje op de UWV site, top………………dacht ik.

Er bleek een totaal verkeerd bedrag in te staan, niet zomaar een verschil van een paar euro, nee het was zo’n 40% te laag. Dus bellen…..
Tring, tring, tring
“Welkom bij het UWV, we kunnen dit gesprek opnemen, bla bla bladibla, toets uw BSN nummer in, al onze medewerkers zijn in gesprek….”
Het was weer thuiskomen, niets verandert daar. Maar dan toch nog redelijk snel…..
“Goedemorgen, met een mevrouw van het UWV, waar kan ik u mee van dienst zijn?”
Ik leg uit wat het probleem is en de mevrouw kijkt met mij mee in mijn online dossier.
“Inderdaad meneer Mossinkoff, dat lijkt mij ook niet te kloppen. Ik ga even informeren, ik ben zo terug”
Het wachten duurde niet heel lang gelukkig.
“Nou meneer Mossinkoff, ik heb even geïnformeerd en een collega  gaat u terug bellen en wel binnen 24 uur. Dus vandaag vóór 17:00 uur òf maandag vóór 9:00 uur”
“Mevrouw, dat is mooi maar heb met dat terugbellen slechte ervaringen in de zin van dat dat niet gebeurt. Kunt u mij niet gewoon doorverbinden met iemand die mij nu kan helpen? We zitten met smart op het juiste document te wachten.”
“Nee helaas, dat kan ik niet doen, maar u wordt echt teruggebeld hoor. Kan ik verder nog iets voor u doen? Nee?  Dan wens ik u een fijne dag!”

Tja, en dan begint het wachten hè. Ik had de documenten voor mijn neus op de PC klaar staan en de vrijdag verstreek gestaag. Ik keek nog af en toe in mijn online documentenmap op de UWV site in de stille hoop dat er toch stiekem een UWV-iemand op de achtergrond zijn of haar werk goed deed en de boel corrigeerde, maar dat bleek ijdele hoop.
Het weekeinde verstreek en het werd maandag. Om 7 uur begonnen met werken en tegelijk wachten op telefoon vanuit het zonnige UWV-rijk. Ze beginnen daar om 8 uur dus het zou maar kort wachten zijn tot de klok 9 uur aanwees en je moet ze wel de kans geven het goed te doen, dus geduld.
Uiteraard werd het 9 uur zonder dat er ook maar iemand had gebeld, dus kon ìk weer bellen, om 9:01 uur uiteraard.

Tring, tring, tring
“Welkom bij het UWV, we kunnen dit gesprek opnemen, bla bla bladibla, toets uw BSN nummer in, al onze medewerkers zijn in gesprek….”
Ook nu kreeg ik toch rap iemand aan de telefoon en wel een uiterst vriendelijk UWV meneer….
“Goedemorgen, met een meneer van het UWV, waar kan ik u mee van dienst zijn?”
Dus ik alles weer opnieuw uitgelegd en dat ik terug gebeld zou worden.
“Ik kijk het even na meneer Mossinoff, heeft u een moment?”
Nou eigenlijk niet maar vooruit…..
“Nou meneer Mossinkoff, ik heb het even nagekeken, maar u bent inderdaad nog niet teruggebeld en uw zaak is nog open.”
“Ja meneer van het UWV, dat was al duidelijk anders had ik niet hoeven bellen hè. Maar ze pakken het op?”
“Jazeker meneer Mossinkoff, u wordt binnen 24 uur teruggebeld, dus vandaag vóór 17:00 uur of anders morgen vóór 9:00 uur.”
En dan breekt er weer iets hè, het is allemaal weer een herhaling van zetten…
“Beste UWV meneer, dit is nou precies waar ik stapelgek van word, zo ben ik weer 4 dagen verder straks en we zitten er met smart op te wachten. Vertrouwen dat het goed komt is weer de put in nu, pffff.”
“Ik snap u helemaal meneer Mossinkoff, maar ik kan niet anders doen dan dit. Kan ik nog iets anders voor u doen? Nee?  Dan wens ik u een fijne dag!”

Ik begrijp best dat het een groot bedrijf is en dat ze het druk hebben en zo. Maar beloof dan niets, zeg dan gewoon “We gaan het proberen te regelen, maar het kan wel even duren en wellicht  vergeten we u gewoon, dat komt vaker voor, erg vaak zelfs.” Dat is tenminste een eerlijk antwoord en een die vaker zal kloppen dan het mij lief is.
De dag hobbelde in de tijd gestaag door en het bleef erg stil. Op een gegeven moment hielt ik het niet meer vol en greep toch de telefoon…
Tring, tring, tring
“Welkom bij het UWV, we kunnen dit gesprek opnemen, bla bla bladibla, toets uw BSN nummer in, al onze medewerkers zijn in gesprek….”
“Goedendag, met een mevrouw van het UWV, zegt u het maar..”
Oei, dat klonk minder vriendelijk dan ik was gewend, wellicht zetten ze andere mensen aan de telefoon als je binnen de gestelde 24 uur zelf terug belt.
“Nou, ik heb vrijdag al gebeld en vanmorgen en ik zit met smart op het documentje met de juiste info te wachten!!”
“Tja meneer Mossinkoff, wij moeten hen toch echt 24 uur de kans geven om een en ander te regelen. Maar ik zal noteren dat u weer heeft gebeld en er prioriteit bij zetten. Kan ik nog iets anders voor u doen?”
Toen ik dat hoorde bekroop mij het idee dat ik niet telkens binnen 24 uur zou worden teruggebeld maar ná minstens 24 uur, een heel andere insteek en zou verklaren waarom ik nooit of tenminste te laat wordt teruggebeld.
“Nee hoor mevrouw van het UWV, ik bel morgenochtend wel weer, na 9 uur. Maar dan ben ik wel op mijn werk en kan ik wel eens minder tijd hebben om gezellig te beppen, maar goed, we gaan het zien.”

Maar hoera, op een gegeven moment ging de telefoon en “onbekend nummer” verscheen op het schermpje. Zou het dan toch? Ja hoor, het was zover…
“Dag meneer Mossinkoff, met een mevrouw van het UWV, afdeling WIA, ik heb even naar uw document gekeken maar het klopt wel hoor, dit maken we elke maand over naar uw werkgever Tata Steel.”
“Mevrouw van de WIA, dat is niet mogelijk en het bedrag is zeker 40% te laag! Het bedrag in het document van mijn beschikking uit 2013 is al véél hoger en in het document van april  dit jaar is het aangepast naar nog meer. Ook op mijn loonstroken staat dat véél hogere bedrag.”
“Oh, ik kijk op de door u  genoemde documenten even met u mee, moment………..[stilte]………. ja, ja, ja, ik zie het, dit is vreemd, maar we maken werkelijk veel minder over naar Tata hoor, dus het bedrag op uw document moet kloppen!”
“Nou, dan heb ik wel een probleem want dan gaat de hypotheekverstrekker in de remmen en kan ik fluiten naar de centen. Ik vind het sowieso gek dat u geld overmaakt naar mijn baas want die is eigenrisicodrager en betaald mijn uitkering uit eigen zak, jullie als UWV bepalen alleen de hoogte en juist dát bedrag wil ik correct op papier, meer niet.”
“Meneer Mossinkoff, ik kijk het nog even goed na, want het is inderdaad zo dat uw werkgever eigenrisicodrager is, dus het is allemaal inderdaad heel vreemd. Ik zoek het uit en desnoods bel ik Tata Steel, de onderste steen zal boven komen. Ik kom er op terug, binnen 24 uur uiteraard.”
“Dat is fijn om te horen, echter ben morgen wel op mijn werk en is bellen wat lastiger.”
“Meneer Mossinkoff geen probleem, dan houden we het gewoon kort morgen!”
Eindelijk iemand die meedenkt…..

Het werd dinsdag en was in blijde verwachting op een telefoontje van een anonieme beller. Gelukkig hoefde ik dit keer niet zo lang te wachten en ging de telefoon over op een redelijk vroeg tijdstip die ochtend:
“Goedemorgen, met de mevrouw van het UWV, afdeling WIA. Meneer Mossinkoff ik heb het uitgezocht en u had helemaal gelijk, ik heb een fout gemaakt en ik ga dat meteen corrigeren, het juiste bedrag is zelfs nog hoger dan ik dacht. Het juiste document staat in no time in uw documentenmap op de UWV site. “
“Dag mevrouw, dat is goed nieuws en dank voor de aanpassing, top”
Na een uurtje besloot ik te kijken of het aangepaste document er al stond en warempel, wonderen bestaan en het “juiste” document stond inderdaad bovenaan de lijst met bestanden. Met een klik was het geopend en ik nam snel de inhoud door. Het bedrag klopte nu gelukkig…………de datum wanneer mijn uitkering is gestart helaas niet, daar zat een verschil in van acht (8) jaar. Zucht, je wordt vanzelf wel murf van dit soort zaken hoor, jemig. Er zat maar weer één ding op, bellen……

Tring, tring, tring
“Welkom bij het UWV, we kunnen dit gesprek opnemen, bla bla bladibla, toets uw BSN nummer in, al onze medewerkers zijn in gesprek….”
“Goedemorgen, met een mevrouw van het UWV, waarmee kan ik u van dienst zijn?”
Ik besloot het kort te houden…
“Dag mevrouw van het UWV, ik ben net gebeld dat er een gecorrigeerd document is gemaakt en ik heb dat gecheckt, het meeste klopt nu, er staat alleen een verkeerde startdatum van mijn uitkering in, zouden jullie dat willen corrigeren naar de juiste datum?”en ik gaf die door.
“Ja hoor meneer Mossinkoff, ik zal dat verzoek doorgeven aan een iemand van de WIA. Het kan wel 2 dagen duren voordat de wijziging is doorgevoerd is, houdt u daar alstublieft rekening mee!”
“Ach mevrouw, die twee dagen kunnen de show nu toch al niet meer redden, dus ik zie het wel, bedankt alvast.” Ik kon dat zo wel zeggen in de wetenschap dat ik de rest van de dag lekker de F5 toets op mijn toetsenbord ging teisteren om “Mijn UWV” voortdurend te refreshen om maar zo snel mogelijk het vernieuwde, en hopelijk nu juiste, snel in beeld te krijgen.
Dat refreshen hielp waarschijnlijk want na een stief uurtje was het nieuwe document daar, mèt de juiste informatie dit keer.

Het kost wat, maar dan heb je ook wat. En dooooorrrrrr……

Getagd . Bladwijzer de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *