Dat mooie UWV

Ach wat hebben we toch een mooie instanties in ons kikkerlandje. Binnen die mooie instanties zijn dan ook weer mooie afdelingen gecreëerd. En daar werken vast allemaal mooie mensen. Wat zou het toch allemaal nog mooier worden als al die instanties, afdelingen en mensen eens gingen samenwerken……

Bovenstaand klinkt natuurlijk niet goed en dat is het ook niet. Het is daardoor ook een heel verhaal maar ik zal beginnen met een stukje geschiedenis:
Zoals wellicht bekend heeft mijn meisje in 2010 en 2011 twee keer een herseninfarct gehad. Na de “hersteltijd” van ruim een jaar is ze in eerste instantie voor 50% afgekeurd en kwam ze voor dat deel in de WIA. Ze heeft daarna tot half 2015, dus drie jaar geploeterd in een aangepaste functie in het MCA .
In die drie jaar is wel gebleken dat ook dat niet helemaal lekker ging, er waren strikt opgevolgde afspraken nodig om het werkbaar te laten zijn, wat onmogelijk bleek en aan het einde van die periode was het eigenlijk geen werken meer, maar vooral de werkdagen zien te overleven. In de vrije dagen daartussen proberen op te laden om weer een dag te kunnen werken. Oftewel: de hele week stuk zijn, chronisch vermoeid en gewoon helemaal niets aan je leven hebben.
Haar werkgever zag dat ook wel gebeuren en daarnaast was er organisatorisch in het ziekenhuis veel verandert, paste haar aangepaste functie niet meer in het team en dus heeft de werkgever na die 3 jaar via een bezwaar  een herbeoordeling aangezwengeld bij het UWV waarbij ze uiteindelijk 100% is afgekeurd. Vanaf dat moment heeft ze ook niet meer gewerkt en is ze door de werkgever ziek gemeld.
Na weer een jaar heeft het MCA voorgesteld de arbeidsverhouding te ontbinden, beter werd ze toch niet en dat is half augustus 2016 dan ook gebeurt. Daarbij hebben ze netjes het UWV gemeld om de ziektewetuitkering rechtstreeks aan mijn meisje over te maken en hebben we vanuit het UWV netjes een briefje met bevestiging over mogen ontvangen. So far, so good………….dat dacht je. Bereid je voor op een lang verhaal, maar ik moet het van me af schrijven…….

Want al wat er binnenkwam, geen ziektewet uitkering. Ach, wellicht moest het allemaal nog even doordruppelen bij dat UWV, dus wacht je netjes even af. Maar op een gegeven moment zouden ze toch wel uitgedruppeld moeten zijn, toch? September afgewacht, oktober afgewacht (jawel, ik heb best geduld). Maar dan gaat het toch vervelend kriebelen en moet je maar eens gaan informeren hoe het ervoor staat bij dat mooie UWV.

Tring tring tring (druk 1 voor, druk 2 voor………, dit gesprek kost zoveel en zoveel……., geef uw 10 cijferige burger service nummer…………, dit gesprek kan worden opgenomen………., er zijn 6 wachtende voor  u………)
“Met een mevrouw van het UWV, waar kan ik u mee van dienst zijn?”
“Dag met mij, ik bel over de ZW (ziektewet) uitkering van mijn vrouw”
“Oh u heeft nu contact met de WIA, ik zal u doorverbinden”
Er klinkt een tijdje muziek uit de telefoon……..
“Met de 2e mevrouw van het UWV, waar kan ik u mee van dienst zijn?”
“Dag met mij, ik bel over de ZW uitkering van mijn vrouw”
“Is uw vrouw op de hoogte dat u belt en heeft ze toestemming gegeven?”
“Jazeker, ze zit hier naast me”
“Oh da’s mooi” meldt de mevrouw zonder verdere controle of vragen “waar gaat het over?”
Dus ik geef in kort de situatie weer.
“Duidelijk en vervelend meneer, ik ga een en ander intern doorgeven, u wordt binnen 24 uur teruggebeld”
“Uh, oh, dan wacht ik dat maar af, laat ze dan a.u.b. naar mij bellen dan, mijn lieve vrouw is niet zo goed meer in dit soort “processen” ”
Nou, dat snapte ze wel en noteerde mijn telefoonnummer. En warempel, de volgende dag werd ik teruggebeld:
“Dag meneer met de 3e mevrouw van het UWV, u had gebeld?”
“Ja dat klopt” en moet de situatie weer uitleggen, ik dacht dat ze het intern door zou geven?
“Heeft u de veranderingen gemeld via wijzigingsformulieren op de site?”
“Uh nee, we hebben een bevestiging gehad van het UWV dat de ZW uitkering vanaf augustus naar ons wordt overgemaakt in plaats van naar de ex-werkgever, dat leek ons ruim voldoende want meer is er toch niet?
“Nou nee meneer, zo werkt dat niet, ze moet zelf de wijziging doorgeven, daarnaast zal de ZW arts nog moeten bepalen of ze een uitkering krijgt”
“Maar die krijgt ze al een jaar, er is verder niets verandert en ze kan sowieso nooit meer aan het werk!”
“Tja dat zijn de procedures meneer, goedemiddag” tuut tuut tuut

Poeeee hé, dus maar via de UWV site de formulieren opgesnord en ingevuld, afwachten maar weer. En toen stond er een telefoontje op het antwoord apparaat:
“Met een meneer van het UWV, het betref een ziekmelding van augustus 2015 en daar hebben we wat vragen over, kunt u ons zo spoedig mogelijk terug bellen?”
Dus dat doe je dan, gelukkig was een direct 06 nummer gegeven,  kreeg de man snel aan de lijn en vraag hem wat ze allemaal willen weten.
“Ja meneer Mossinkoff u vrouw is ziek gemeld in augustus 2015. Waarom was dat?”
en mijn mond viel open van verbazing.
Maar ik herpak me en leg het hele verhaal uit.
“Ja maar ik snap niet waarom is ze niet meer aan het werk is gegaan”
“Beste man, mijn meisje is afgekeurd, als u het WIA herbeoordelingsrapport  leest kunt u lezen dat er GEEN PASSENDE ARBEID meer mogelijk is en al een IVA uitkering krijgt! ”
“Ja maar dat is van de WIA, ik ben van de ziektewet”
“Praten jullie niet met elkaar daar? Het is heel duidelijk, mijn vrouw is voor die 50% die ze nog “werkte” ziek gemeld omdat het niet meer ging en het zal ook nooit meer gaan, ze kan niet eens zelfstandig boodschappen doen. Lijkt mij klip en klaar”. Het muntje leek te vallen.
“Het is mij duidelijk, vervelende situatie en ze zal waarschijnlijk niet meer gebeld worden voor een oproep van de re-integratie medewerker, dat lijk mij niet  meer nodig”
“Ik mag hopen van niet want die stress gaat mijn meisje niet trekken”
Met een  “Dat snap ik, meneer” wordt het gesprek vriendelijk beëindigd.

Eén dag later ligt er een brief op de mat met het vertrouwde UWV logo erop. De inhoud in het kort:
Na telefonisch contact…..afgesproken dat de re-integratie medewerker contact met u opneemt…….de beslissing over uw uitkering kan maximaal 4 weken duren……….  u moet passende arbeid accepteren…………..bij weigeren kan dat gevolgen hebben voor uw uitkering enz enz.
Als ik klompen had gehad……….iets met breken…

Er gaan weer weken voorbij en alles wat er gebeurt:  geen uitkering. Maar weer eens bellen:
Tring tring tring (druk 1 voor, druk 2 voor………, dit gesprek kost zoveel en zoveel……., geef uw 10 cijferige burger service nummer…………, dit gesprek kan worden opgenomen………., er zijn 12 wachtende voor  u………)
“Met een mevrouw van het UWV, waar kan ik u mee van dienst zijn?”
“Dag met mij, ik bel over de ZW uitkering van mijn vrouw”
“Oh u heeft nu contact met de WIA, ik zal u doorverbinden” gtvrrrr……
Er klinkt weer dat rot deuntje uit de telefoon……..
“Met de 2e mevrouw van het UWV, waar kan ik u mee van dienst zijn?”
“Dag met mij, ik bel weer over de ZW uitkering van mijn vrouw”
“Is uw vrouw op de hoogte dat u belt en heeft ze toestemming gegeven?”
“Jazeker, ze zit hier nog steeds naast me”
“Oh da’s mooi” meldt de mevrouw zonder verdere controle of vragen “waar gaat het over?”
Dus ik vertel haar het verhaal.
“Duidelijk en vervelend meneer, ik ga een en ander intern doorgeven, u wordt binnen 24 uur teruggebeld”
“Alweer? kan dat niet meteen?”
“Nee ik ga daar niet over, u wordt teruggebeld, goedemiddag”
tuut tuut tuut……….

De volgende dag gaat mijn telefoon:
“Met een mevrouw van het UWV, u had gebeld?”
“Ja” en ik leg het hele verhaal weer eens uit…
“Oh maar dan heeft u iemand van de ZW nodig, ik ben van de WIA” en ik voel een lichte irritatie opkomen.
“Ik heb toch duidelijk alles uitgelegd gisteren, kunt u niet even doorschakelen naar iemand van de ZW?”
“Nee meneer dat werkt helaas niet zo, ik laat u terug bellen”
“Nee hè, niet alweer 24 uur wachten!!”
“Jawel, het is niet anders” tuut tuut tuut

De volgende dag gaat mijn telefoon:
“Met een mevrouw van het UWV, u had gebeld?”
“Ja” en ik moet het hele verhaal wéér uitleggen (hoeveel mensen werken daar eigenlijk?) en geef vooral met klem aan dat er al vanaf half augustus niet is betaald.
“Vervelende zaak meneer, dat snap ik. Ik ga een betaling klaarzetten, uiterlijk woensdag staat dat op uw rekening”
“Nou da’s in ieder geval fijn, hartelijk dank”
“Graag gedaan” tuut tuut tuut

De woensdag verstrijkt, zo ook de donderdag en vrijdag. Maandag maar weer bellen:
Tring tring tring (druk 1 voor, druk 2 voor………, dit gesprek kost zoveel en zoveel……., geef uw 10 cijferige burger service nummer…………, dit gesprek kan worden opgenomen………., er zijn 5 wachtende voor  u………)
“Met een mevrouw van het UWV, waar kan ik u mee van dienst zijn?”
“Dag met mij, ik bel over de ZW uitkering van mijn vrouw”
“Oh u heeft nu contact met de WIA, ik zal u doorverbinden” gtvrrrr de gtvrrrr de gvrrrr……
Dat verrekte deuntje uit de telefoon……..(wat een takke herrie)
“Met de 2e mevrouw van het UWV, waar kan ik u mee van dienst zijn?”
“Dag met mij, ik bel over de ZW uitkering van mijn vrouw”
“Is uw vrouw op de hoogte dat u belt en heeft ze toestemming gegeven?”
“Yep, ze zit hier naast me”
“Oh da’s mooi” meldt de mevrouw zonder verdere controle of vragen “waar gaat het over?”
Dus moet ik het verhaal voor de zoveelste keer vertellen en geef aan dat er een betaling klaar zou staan.
“Nou meneer er staat hier niets klaar hoor, maar ik zal dit alsnog verzorgen!”
Ik prijs haar de hemel in met “De service kent ook geen grenzen bij jullie, bedankt” en maak meteen maar de opmerking dat het wel eens handig zou zijn als die hele ZW uitkering overgeheveld zou worden naar de WIA want mijn meisje heeft al een IVA uitkering over de eerdere 50% inkomen, die nu gekort wordt met de ZW uitkering over de tweede 50% inkomen die we maar niet krijgen.
“Nee meneer dat kan niet zonder dat een arts daar iets over gaat zeggen”
“Maar die arts kan toch gewoon het WIA herbeoordelingsrapport lezen? Dan weet is alles”
“Zo werkt dat helaas  niet meneer” tuut tuut tuut en ik neem maar weer een afwachtende houding aan.

Weer een week voorbij, geen centjes. Wel een brief met een vragenlijst. Of ze die even in wilt vullen want dan kunnen ze beoordelen of ze in aanmerking komt voor een ZW uitkering. En dan staan daar vragen in als:
– wat mankeert u?
– wanneer denkt u weer aan het arbeidsproces te kunnen deelnemen
– welke medicijnen gebruikt u
(heb je even?)
– enz enz enz.
Rood tot in mijn nek van de opkomende woede pak ik de telefoon, zijn ze nou helemaal gek daar????
Tring tring tring (druk 1 voor, druk 2 voor………, dit gesprek kost zoveel en zoveel……., geef uw 10 cijferige burger service nummer…………, dit gesprek kan worden opgenomen………., er zijn 9 wachtende voor  u………)
“Met een mevrouw van het UWV, waar kan ik u mee van dienst zijn?”
“Hallo met mij weer, ik bel over de ZW uitkering van mijn vrouw”
“Oh u heeft nu contact met de WIA, ik zal u doorverbinden” gtvrrrr de gtvrrrr de gvrrrr  de gtvrrrr de gvrrrr……
Er klinkt een tijdje muziek uit de telefoon……..(%$@@@*)
“Met de 2e mevrouw van het UWV, waar kan ik u mee van dienst zijn?”
“Dag met mij, ik bel over de ZW uitkering van mijn vrouw”
“Is uw vrouw op de hoogte dat u belt en heeft ze toestemming gegeven?”
“Jazeker, ze zit hier naast me, zoals altijd”
“Oh da’s mooi” meldt de mevrouw en zoals altijd zonder verdere controle of vragen “waar gaat het over?”
En voor de miljoenste keer leg ik alles weer eens uit en vertel haar dat we het geen stijl vinden dat zij met haar kwalen en ellende zo’n k*t formulier in moeten vullen terwijl ALLES bij de WIA al bekend is!!
“Tja, ik raad u toch aan om dat te doen, verwijs dan maar duidelijk naar het WIA herbeoordelingsrapport” tuut tuut tuut

Pruttelend vullen we het formulier in en verwijzen we bij elke vraag naar het WIA herbeoordelingsrapport. Er gaat weer een weekje voorbij en dat is goed, kan ik weer bijkomen. Maar geen centjes helaas. Weer bellen? Ja want dit  gaat niet vanzelf voorbij, zover was ik al.
Tring tring tring (druk 1 voor, druk 2 voor………, dit gesprek kost zoveel en zoveel……., geef uw 10 cijferige burger service nummer…………, dit gesprek kan worden opgenomen………., er zijn 2 wachtende voor  u………)
“Met een mevrouw van het UWV, waar kan ik u mee van dienst zijn?”
“Hallo met mij weer, ik bel over de ZW uitkering van mijn vrouw”
“Is uw vrouw op de hoogte dat u belt en heeft ze toestemming gegeven?”
“Jazeker, ze zit hier naast me, zoals altijd” en vraag tevens verbaasd: “Heb ik nu meteen iemand van de ZW aan de lijn?”
“Jazeker” meldt de mevrouw, blijkbaar werkt het volgens haar best goed daar “waar gaat het over?”
“Waar blijven nou toch de centjes beste mevrouw?”
“Ik zie geen betaling klaar staan, maar ik zal dat voor u verzorgen!”
“Ja dat kennen we wel, dat is al eerder beloofd maar het loopt krap tegen de Kerst en er is nog geen stuiver betaald!”
“Binnen een paar dagen staat het op uw rekening meneer!” tuut tuut tuut
Zucht………

Een week verder, geen geld:
Tring tring tring (druk 1 voor, druk 2 voor………, dit gesprek kost zoveel en zoveel……., geef uw 10 cijferige burger service nummer…………, dit gesprek kan worden opgenomen………., er zijn 8 wachtende voor  u………)
“Met een meneer van het UWV, waar kan ik u mee van dienst zijn?” (een meneer??)
“Hallo met mij weer, ik bel over de ZW uitkering van mijn vrouw, die wordt maar niet betaald en er zou (alweer) een betaling worden klaargezet”
“Ik ga even kijken meneer, moment………………tja, er staat geen betaling klaar hoor, maar ik laat u terug bellen, binnen 24 uur hoort u iets!”
“Nee, hè niet weer, het is een herhaling van zetten meneer, we worden er mal van!!!”
Maar het mocht niet baten, we worden teruggebeld…..
Na een “Oh ik ben vergeten te vragen of u vrouw op de hoogte is van dit gesprek” hangen we maar op.

24 uur gewacht, doodse stilte, nog 12 uur, niets:
Tring tring tring (druk 1 voor, druk 2 voor………, dit gesprek kost zoveel en zoveel……., geef uw 10 cijferige burger service nummer…………, dit gesprek kan worden opgenomen………., er zijn 12 wachtende voor  u………)
“Met een meneer van het UWV, waar kan ik u mee van dienst zijn?” (weer een meneer)
“Hallo met mij weer, ik heb eergisteren gebeld en zou worden teruggebeld, helaas zonder resultaat.”
“U bent niet teruggebeld? Moment……….ja ik zie het, da’s niet netjes”
“Nou, dat vind ik nog erg zachtjes uitgedrukt gezien alle toestanden afgelopen maanden” maar ja, dat kon hij niet weten…
“Meneer ik laat u terugbellen”
NEE dat meen je niet, verbind me dan gewoon door man, kom op, je kan het….echt”
“Nee meneer dat kan helaas echt niet, u wordt teruggebeld”
Mijn grens was bereikt, ik brak ze hadden me stuk: “Beste man, wat er ook gebeurt, ik heb voor de laatste keer gebeld. Als we niet worden teruggebeld, wees dan maar gelukkig met de centjes, ik ben er klaar mee, noteer het alstublieft, IK BEL NIET MEER TERUG”
En met de opmerking “Ik maak een notitie, meneer”  hangt ie op………tuut tuut tuut.

3 uur later gaat mijn telefoon:
“Met een nieuwe meneer van het UWV”
“Roept u maar beste man” reageer ik gelaten maar eigenlijk zonder hoop.
“Ik neem het even waar voor mijn collega en warempel, ik heb een zeer zeldzame systeemfout ontdekt wat in hele speciale gevallen voor kan komen. Maar het is herstelt en de betaling gaat gebeuren hoor.”
“Da’s goed nieuws, kunnen we toch nog voor de Kerst wat extra boodschappen doen, droog brood is zo karig hè”
“Nou, dat dan weer niet, de betaling gaat de eerste week van het nieuwe jaar de deur uit”
“Dan pas? Kan dat niet meteen?”
“Nee meneer, de betalingsafdeling gaat in het nieuwe jaar pas weer betalingen doen, alleen voor echte noodgevallen kunnen ze spoedbetalingen doen, maar dat is echt héél veel werk. Sorry voor het ongemak” duidelijk aangevend dat dàt niet ging gebeuren….tuut tuut tuut.

Zucht dan maar afwachten tot het nieuwe jaar, wat in een goed vat zit…..En dan denk je dat je er bent, nee hoor.
De volgende dag, vrijdag voor Kerst, op het antwoordapparaat: “Met het UWV, kunt u terugbellen om een afspraak te maken voor een gesprek bij de ZW arts?”

Tring tring tring (druk 1 voor, druk 2 voor………, dit gesprek kost zoveel en zoveel……., geef uw 10 cijferige burger service nummer…………, dit gesprek kan worden opgenomen………., er zijn 94 wachtende voor  u………)
“Met een mevrouw van het UWV, waar kan ik u mee van dienst zijn?”
“Ik moest bellen voor een afspraak met de ZW arts voor mijn vrouw”
“Is uw vrouw op de hoogte dat u belt en heeft ze toestemming gegeven?”
“Jazeker, ze zit hier naast me, zoals altijd”
“Moment, ik verbind u door”
Geen muziek, pfffff
“Afdeling ZW, waarmee kan  ik u helpen”
“U stond op het antwoord apparaat en nu bel ik terug om een afspraak te maken. Maar is dat allemaal nodig, het WIA herbeoordelingsrapport is toch duidelijk?” en ik leg de situatie maar weer eens uit, dat gaat me zo langzamerhand best goed af.
“Tja meneer voor een ZW uitkering moet uw vrouw toch gezien worden door een ZW arts” en dus wordt er een afspraak gemaakt , ergens in januari…..tuut tuut tuut.

Afijn, de afspraak staat, maar je vraagt je toch wel eens af, al die bureaucratie, dubbelingen, geen enkele communicatie tussen afdelingen. Het moet toch wat kosten allemaal. Ons in ieder geval veel belkosten maar vooral ergernis.
Nou ja, we zien in januari maar weer of ze betalen en wat die beste arts allemaal nog meer wil weten. Wordt vervolgd, fijne dagen gewenst!

6 reacties:

  1. Belachelijk,
    Kun je rechtsbijstand er niet opaf sturen?
    Laat een jurist ze maar eens wakker schudden…..

  2. Tjonge Rene, wat een toestand. Hopelijk komt er in januari een einde aan deze ellende. Sterkte!

  3. Lydia Hoogstraten

    Hier zijn geen woorden voor wat een gedoe zeg om gek van te worden, Hoop dat 2017 een goed begin van het jaar krijgt voor jullie beide. Groetjes Lydia

  4. Pfff ik kwam dit via FB tegen en lees daar de reacties va het UWV ook naar anderen, ik heb niet de indruk dat ze het begrijpen. De telefoonmedewerkers kunnen hier vast ook niet veel mee maar de hogere(hebben ze zoiets) vast wel, hoop dat men zich er bewust van wordt. Op alle vlakken is dit erg fout, jullie in de 1ste plaats Rene, maar verder denkend gebeurt dit vast niet alleen bij jullie en wat kost dit allemaal wel niet om zulks te presteren over maaaaaanden?

    Duim voor betere tijden in 2017 voor jullie, keep it up!

  5. Beste Rene, als het satirisch TV-programma ” Ook dat nog” nog had bestaan, dan weet ik zeker dat ze dit hadden overgenomen. Ze hadden zelfs de tekst niet hoeven aan te passen.
    Ook cabaretier Lebbis had dit perfect kunnen gebruiken als onderwerp voor zijn tirades tegen de bureaucratie. (Stuur het hem eens….)
    Jouw casus is een schoolvoorbeeld van een bureaucratische overheid die juist niet ten dienste staat van de burger.
    Juist omdat iedereen zich in jullie situatie zou kunnen herkennen, biedt het voor een satire geweldige stof.
    Ik heb me bescheurd om je levendige beschrijving en volstrekte legitieme ergernis.
    Gelukkig lees ik in het vervolg dat het uiteindelijk redelijk is goedgekomen maar daar was vooraf wel veel rivierwater voor nodig…..Het ga jullie goed. Gr

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *