Ebay

EbayAlle Marktplaats perikelen hebben ervoor gezorgd dat ik eens om me heen ging kijken naar alternatieven. En er zijn er zat, van tweedehands.nl tot ebay.nl. Van die laatste heb ik al een tijdje een account daar ook al redelijk wat meuk uit China gekocht. Van die goedkope accessoires voor fotoapparatuur en zo. Daar kon ik geen buil aan vallen. Maar ook eens een G-Shock uit Engeland. Ging allemaal prima en redelijk zeker want jet hebt via Paypal kopersbescherming. Aan de andere kant zit je bij Ebay, als je eenmaal op de knop KOPEN klikt, echt aan de koop vast. In tegenstelling tot Marktplaats bijvoorbeeld.
Maar hoe zeker dat allemaal is, daar heb je natuurlijk geen idee van…..tot je er een keer mee te maken krijgt!

Zo had ik op Marktplaats een artikel gezien wat ik erg graag eens aan te tand zou willen voelen. Misschien daarna wel weer doorverkopen maar dat zou ik wel zien. Alleen de vraagprijs van €699 te duur en het minimale te bieden bedrag van €550 vond ik ook al te hoog. Toen schoot Ebay in mijn gedachten en dan ben je er zo heen gesurft!
Hetzelfde artikel op Ebay was zo gevonden en mijn enthousiasme schoot sky-high toen ik zelfs types hoger voor minder dan op Marktplaats aangeboden zag worden. En dan moet je gaan uitkijken, want enthousiasme en lage prijzen versterken elkaar zeer sterk.
Geen nood, ik had natuurlijk allang van de goedkope Chinese namaak uit China gehoord, mij maak je niet gek. Dat wordt dan vaak aangeboden voor €200 of lager en dat bij een nieuwprijs van zo’n €1300 voor het betreffende item.

Toen viel mijn oog op een aanbieder uit Spanje, hetzelfde artikel, niet al te goedkoop maar wel aantrekkelijk, voor €450+25 verzenden. Fraaie foto’s, Spaanse aankoopbon. Kan niet fout dacht ik en ik kreeg rode oren van pret (wat al een grote waarschuwing moet zijn, maar ja, mens en zo hè). Dus hoppa, als erkende Nederlander, een bod van €350 euro gedaan. Die werd al snel afgewezen, maar wel een tegenbod van €435. Mij weer te duur dus afgewezen. Om een lang verhaal kort te maken, we hebben de koop op €425 beslecht, incl. verzenden. Uiteraard direct op de knop KOPEN gedrukt en via Paypal betaald, zo’n buitenkans krijg je niet vaak. Ik blij, hij blij en het zou ergens tussen 8 en 17 augustus bij mij binnenkomen.

En dan komt de bezinningsperiode. De periode waarbij je hersencellen weer afdalen naar een ,zeg maar, verstandiger niveau. Niet overspoelt door emoties als enthousiasme en hebzucht. Dan ga je je te laat inlezen, iets wat je natuurlijk van te voren moet doen. En al snel kreeg ik weer rode oren maar dan van schrik. Want van wat je dan leest wordt je niet zo vrolijk. Er komt vreselijk veel rommel uit China, maar vooral ook van het item wat ik net gekocht had. Niet van echt te onderscheiden maar dat wist ik al. Echter niet alleen uit China, maar ook via Portugal, Spanje en noem maar op.
Wat te doen , wat te doen. Ik zat formeel al aan de koop vast en als het namaak blijkt te zijn, hoe kan ik dat dan hard maken? Alleen maar dat roepen? Richting Spanje? Of richting Paypal? Dan zal ik dat namaak aan moeten tonen. Dat kan natuurlijk via de fabrikant (in dit geval in Nederland), maar dat gedoe wil ik helemaal niet aan mijn hoofd hebben want daar hangt al zat “te doen” aan.

Het Ebay systeem is nog niet zo gek. Kopers en verkopers hebben in ieder geval meer handvatten om recht te krijgen en te halen en er is ook nog zoiets als een beoordelingssysteem wat redelijk heilig is. Goede feedback is goud waard op Ebay. Als de waardering van een verkoper slecht is, verkoopt ie niets meer en is ie uit ge-Ebayt! Deze verkoper had 100% goede feedback en heeft er ook in dit geval mede voor gezorgd dat ik met hem in zee ging.
Ik besloot daar iets mee te doen, om mezelf vóóraf al wat in te dekken voor ellende achteraf, in geval van namaak.
Als eerste heb ik de verkoper via het Ebay systeem een bericht gestuurd met de vraag of hij vooraf mij wilde verzekeren van het feit dat het item 100% genuine ofwel origineel is. Met als reden dat ik dat liever van te voren weet en ik dan sterker sta als ik een “case” moet maken via Paypal om in dat geval mijn centen terug te krijgen. Daarbij gaf ik aan dat het hem een kans biedt om zijn 100% positieve feedback in stand te houden, als hij nu al aan zou geven als het niet 100% origineel zou zijn. Een voordeel voor beide partijen.
Gewoon zo dus, open en eerlijk en ik was stik benieuwd hoe suks af zou gaan lopen.

Er gaat een dag voorbij zonder tegenbericht, maar toen viel er een mail in de bus met het bericht dat de verkoper transactie-annulering voorstelde met als reden dat hij het item plotseling aan een andere partij verkocht.
Ha, HA, riep ik meteen, dus toch!!! Kon nu niet anders meer zijn dan namaak, op zeker! BAM 1-0!
Maar goed, de transactie-annulering klonk leuk, echter er stond in kleine lettertjes een advies van Ebay onder dat een transactie annuleren alleen verstandig is als er nog NIET is betaald. Mhhhh, dat had ik wel en het enig alternatief was dat ik het annuleringsvoorstel af zou wijzen. Maar dan bleef ik aan de koop vast zitten en het was voor mij duidelijk dat het namaakspul was en het om die reden natuurlijk niet meer wilde. Een dilemma en ik had nog nooit met dit soort Ebay toestanden te maken gehad, dus wat is dan de beste weg?

Annuleren was geen optie vanwege het advies van Ebay, ik had al betaald. De annulering afwijzen ook niet want ik wilde de namaak troep niet. En meer mogelijkheden waren er stomweg niet. Getver wat een toestand, maar ik moest besluiten. Ik heb uiteindelijk besloten om de annulering af te wijzen en heb er het bericht bijgedaan dat ik wél wilde annuleren maar alleen ná volledige teruggave van het door mij betaalde bedrag. Klik………beslissing en bericht verzonden, je moet wat.
Weer een dag niks gehoord en nog een. Man wat duren die dagen dan lang en ik keek tot ergernis van iedereen elk kwartier op mijn telefoon en computer of er al een reactie was. Die bleef lang uit. Moest ik nog wat doen dan? Te kort aan ervaring met dit soort toestanden maken je dan zeer onzeker. Het gaat niet om leven en dood natuurlijk maar 425 euro hou ik toch lever in eigen zak als je er niet voor terug krijgt.

Nou ja, na drie dagen móest ik toch maar iets doen. Misschien wacht de tegenpartij wel op een actie van mij, weet ik veel. Ik kon nog geen geschil maken, voor hetzelfde geld stuurt die Spanjaard het item gewoon op omdat IK de annulering heb geweigerd. Ik besloot op de Paypal site wat rond te struinen en kwam een mogelijkheid tegen om iemand een betalingsverzoek te sturen. Ik had het email-adres van de Spanjaard dus wat kan er fout gaan. Hooguit dat de tegenpartij denkt “¿qué hace ese idiota??”, wat zoiets betekent als “wat doet die sukkel nou?”
Daar kwam een dag later reactie op in de vorm van een betalings-annulering op dat verzoek. Geen tekst, geen verklaring, alleen een weigering. Krijg nou de pest dacht ik en wat nu. Afwachten leek de enige optie, Spanje is niet om de hoek en wie zegt me dat de verkoper wel is wie hij zegt dat hij is?
Toch kwam een dag later de verlossing, via Paypal kreeg ik een mail dat er een betalings-teruggave was gestort van €425. De verkopende partij had blijkbaar toch eieren voor zijn geld en reputatie gekozen. Gelukkig maar want het hele traject om een geschil aan te maken bij Ebay en Paypal stond me helemaal niet aan en daar had het zomaar op uit kunnen draaien.

Eind goed, al goed. Weer veel geleerd en de afkoelperiode in Nederland bij aankopen op afstand is er niet voor niets. Ik heb ervaren dat in enthousiasme en hebzucht rap een te snelle beslissing wordt genomen. Ik ben daar vast niet uniek in.
Ook wat geleerd over de mogelijkheden van Ebay en hoe dat allemaal kan gaan, wellicht heeft iemand er ooit nog iets aan. Een leerzaam projectje op deze manier en met goede afloop, maar volgende keer probeer ik dat wel te vermijden!

Getagd . Bladwijzer de permalink.

Één reactie op Ebay

  1. Daryl zeggen:

    Geweldig artikel, ik kan me helemaal vinden in je verhaal.

    Onlangs kocht ik een koptelefoon, 280 eurie (eigenlijk te veel) maar geluid was goed e.d., uiteindelijk gekocht en inderdaad de bezinning valt en wat nu? “Gelukkig” deden ze pijn en heb ik dat als argument gebruikt om ze in de winkel te retourneren.

    Dat is gelukkig in een winkel hier in NL op Ebay en al die andere online toko’s is zeker oppassen geblazen.

    Anyways, veel plezier met je volgende aankoop, ik ga verder met online winkelen op Amazon ofzo.

    Grt,
    Daryl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *